fbpx

Néhány nappal ezelőtt indult el az Online otthonoktatás nevű csoport a közösségi médiában, melynek mára már több mint ötvenezer pedagógus és szülő a tagja. Alapítóját, Fülöp Hajnalka újságírót, tudatos internethasználat oktatót és digitális pedagógia szakértőt kérdeztem arról, hogy miért ilyen népszerű ez a csoport, és kinek érdemes csatlakoznia.

– Miért hoztad létre a csoportot és kiket vártok?

Március 12-én este hoztam létre, és rögtön már az első órában ezren lettünk. A csoport létrehozásakor már tapintható volt a feszültség a pedagógusok, a szülők és a diákok között a koronavírus-veszélyhelyzet miatti iskolabezárás kapcsán. Ekkor határoztam el, hogy elébe megyek a dolgoknak, és a közösség erejét kérem, hogy összegyűjtsük a tanulást segítő, otthon, az iskolától távoli környezetben is használható digitális eszközöket.

Reméltem, hogy egy támogató, alulról szerveződő közösség jön létre az érintettekből, és az egyéni tudások egy kollektív tudásbázissá alakulnak.

Elsősorban innovatív pedagógusok körében terjesztettem és néhány szülői csoportban. Digitális pedagógiával is foglalkozó  oktatóként kialakítottam az évek során egy kapcsolati hálót, amiben sok, a témához értő és gyakorló szakember van, ők voltak az első csoporttagok. Azóta több, mint ötvezenerre szökött fel a csoport taglétszáma, és az iskolákat érintő intézkedések bejelentése óta szinte másodpercről másodperce növekszik.

– Mik az eddigi tapasztalatok, mennyire hasznos a csoport, milyen a hangulat?

A tapasztalatok szerint a pedagógusok nagyon hálásak és inspiráltak, legalábbis erről posztolnak, üzennek a legtöbben.

A második leggyakoribb érzelem és téma, ami megjelenik, az az aggodalom és a zavartság, hogy ennyi teljesen új lehetőség között és ennyire új területen, hogy fognak pedagógiailag korrekt munkát végezni?

Ki fog segíteni nekik, milyen eszközöket válasszanak, hogy használják jól ezeket, és hogyan fogjanak hozzá?

A harmadik pedig a nekik is választ nyújtó támogató felajánlások, szoftverek, virtuális tantermek, digitális tananyagok, applikációk, technikai segítségek – ezekből is rengeteg érkezik. Ötlet, kérdés is sok van. Széles a gondolati ív is: olvasható felajánlás a legnagyobb rendszerszintű segítségtől (pl. komplex iskolai virtuális oktatási keretprogram) a legkisebbig (pl. hogyan kell matematikai képleteket irni applikációból, telefonról). Jelenleg a rendszerezés a legfőbb feladatunk, a pedagógiai céloknak és a NAT-nak megfelelően kezelhető, jól használható tudásbázist szeretnénk létrehozni. Természetesen az oktatási irányítás útmutatásait is figyelembe vesszük, és a digitális átállásban azokkal együtt segítjük a pedagógusokat, szülőket és a gyerekeket.

– Szülőknek érdemes csatlakozni?

Mindenképpen érdemes, mert a szülők alulról jövő kezdeményezéseire is szükség van. Helyi megoldások kellenek, például osztályban, iskolában akár kisebb tanulócsoportokat alkotni. A szülőkre most még nagyobb felelősség hárul, külön készülök én is nekik információkkal: hogyan hozzunk létre új, otthoni tanulást segítő napi rutinokat, hogyan hozzunk létre tanulási környezetet, hogyan kommunikáljunk a gyerekkel, hogy kezeljük a felmerülő érzelmileg telített helyzeteket.

A lényeg: csak lassan és nyugodtan.

Nem kell hétfőn reggel online témazárót írniuk, sőt, egy hónap múlva sem biztos, hogy ez lesz a legfontosabb. Induljunk el, hozzunk létre közösségeket az egészséges és derűs, pozitív jövőbe vetett rendületlen hit mentén.

Legyünk mentálisan erősek és figyeljük a megoldáskozpontú csoportokat. Ebben segítünk mi is. Időnk van és minden rendben lesz. Ezek a fontos „megerősítések”.

Fülöp Hajnalka újságíró, tudatos internethasználat oktató, a digitális pedagógiában is jártas szakember, öt gyermek édesanyja, a Tudatos Digitális Szülők Facebook-oldal szerkesztője.

 

Írta: Péterfy Hajnal 2020.03.15.

Forrás: kepmas hu